Wymiana płynu hamulcowego ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczną i bezawaryjną eksploatację motocykla i skutera. Wymiana płynu ani nie jest skomplikowana ani kosztowna.
Jak często powinniśmy wymieniać płyn? Producenci zalecają co dwa lata. Praktyka pokazuje, że warto robić to co roku. Ot tak dla pewności i bezpieczeństwa. Jaki płyn stosować? Zalecany w instrukcji obsługi jednośladu. Obecnie stosuje się praktycznie w każdym pojeździe płyn DOT4. Stosowanie cieczy o podwyższonej temperaturze wrzenia ma sens w maszynach sportowych. W normalnej eksploatacji bardziej trzeba się skupić na regularnej wymianie. Jest to dużo ważniejsze. Przy doborze płynu warto pamiętać o tym, że nie wszystkie są ze sobą mieszalne a w niektórych układach hamulcowych stosowane są elementy gumowe, mogące ulec uszkodzeniu po zastosowaniu nieodpowiedniego płynu.
Po co wymieniamy płyn hamulcowy? Ponieważ jest on higroskopijny co znaczy, że absorbuje wilgoć a to prowadzi to obniżenia jego temperatury wrzenia i może powodować korozję elementów układu hamulcowego. Nawet 1% zawartości wody może spowodować spadek temperatury wrzenia o 20%. Przyjmuje się, że jest to wartość przy której płyn trzeba natychmiast wymienić. Wartość graniczna to 3%. Po jej przekroczeniu ryzyko awarii znacząco rośnie. Korozja w układzie może wystąpić zarówno w pompie jak i w zaciskach. Może też dojść do wytrącenia się zanieczyszczeń i blokowania prawidłowej pracy układu. Możecie powiedzieć, że nie widzieliście takich przypadków, ale doświadczenie warsztatowe pokazuje, że ilość motocykli i skuterów z niesprawnymi hamulcami jest naprawdę duża. Bardzo często objawy nie są oczywiste i natychmiastowe. Może jednak dochodzić do przyśpieszonego zużycia elementów. Nawet niewielkie problemy mogą skrócić czas eksploatacji układu hamulcowego o połowę.
Wymiana płynu nie jest skomplikowana. Na odpowietrznik należy nałożyć wężyk a jego drugi koniec zanurzyć w pojemniku z płynem. Ze zbiorniczka odessać stary płyn i nalać nowego. Klamką lub dźwignią należy pompować płyn tak długo że nie zobaczymy, że z odpowietrznika wypływa czysty płyn. W teorii jest to niezwykle proste. Praktyka może być dużo bardziej skomplikowana. Zwłaszcza jeśli nieopatrznie zapowietrzymy pompę hamulcową. Jeśli do tego dojdzie to nie obędzie się bez doświadczenia warsztatowego. Czasem pomocna bywa duża strzykawka i wtłaczanie płynu przed odpowietrznik. Jeszcze trudniej bywa jeśli motocykl wyposażony jest w ABS. Dlatego jeśli nie macie odpowiednich narzędzi i doświadczenia, nie próbujcie samodzielnie wymieniać płynu. Lepiej zlecić pracę warsztatowi. Tak będzie dla wszystkich bezpieczniej.
Pamiętajcie jednak, że pieniądze wydane na wymianę płynu nie są wyrzuconymi w błoto. Odpowiednio serwisowany Junak odwdzięczy się długoletnią, bezawaryjną eksploatacją.
Dla blog.junak.com.pl, Damian Śmigielski – Spalinowy.com
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.